13 грудня президент України Володимир Зеленський вніс як першочерговий проєкт Закону «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)» №2598. І з цього почалися обговорення та невдоволення органів місцевого самоврядування, Асоціації міст України та інших інстанцій, яких першочергово стосується реформа децентралізації.
Дивно було те, що до розробки законопроєкту не запросили жодних представників зі сторони органів місцевого самоврядування та АМУ. Щоб краще схарактеризувати ситуацію, наведемо простий приклад: ви святкуєте день народження без іменинника. Так і розроблявся новий законопроєкт стосовно децентралізації без органів, яких безпосередньо торкається дана реформа.
Згідно з новим законопроєктом на заміну місцевим державним адміністраціям приходять префекти. Префекту пропонується надати право наглядати практично за всією діяльністю органів місцевого самоврядування і швидко зупиняти їх акти. З огляду на перелік інших повноважень, така функція префектів виглядає як основна.
Простими словами без префектів органи місцевого самоврядування не зможуть самостійно вести свою внутрішню діяльність. Така собі диктатура, що дозволяє префекту диктувати свої правила і приймати рішення виходячи зі своїх міркувань. У такий спосіб запропоновані зміни до Конституції скасовують демократичну реформу децентралізації.
Президент України зможе припиняти повноваження мерів чи рад, ліквідовувати громади, за поданням префектів будуть призначатися невідомо які державні уповноважені — це повністю скасовує народовладдя.
Зеленський пропонує змінити окремі положення Конституції України щодо адміністративно-територіального устрою. Наприклад, ліквідувати поняття “район” та ввести “округ”. Так пропонується запровадити наступний перелік адміністративно-територіальних одиниць: громада, округ, область, Автономна Республіка Крим.
Тобто Київ чи Севастополь — це громада, що буде входити до складу округу та області або відповідно до Автономної Республіки Крим. Київ не буде розглядатись як окрема адміністративно-територіальна одиниця.
Замість місцевої влади — префекти. Визначено, що префект під час здійснення своїх повноважень підзвітний та підконтрольний президентові та уряду.
Також серед оновлень є скорочення терміну повноважень місцевих обранців на один рік. Термін повноважень депутатів голів громад, депутатів усіх рад громад, окружних, обласних рад визначається 4 роками (наразі місцева влада обирається на 5 років). При цьому строки повноважень Президента та Парламенту залишаються незмінні — 5 років. Обґрунтування такої нерівності відсутнє. Виходить, що на національному рівні виборні особи отримують більше часових, організаційних та фінансових ресурсів для реалізації своїх завдань, ніж на місцевому рівні.